Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a
Středisko služeb školám, České Budějovice, Nemanická 7
Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a
Středisko služeb školám, České Budějovice, Nemanická 7
Podívejme se na chvíli do jedné třídy na začátek vyučování. Tady paní učitelka řekne: „Děti, připravte se na vyučování!“ V jiných třídách by se asi děti začaly hrabat v aktovkách, aby vytáhly příslušnou učebnici, sešity, pravítko, gumu a ořezané tužky. V této třídě děti začínají dělat zvláštní pohyby: třou si horní část boltců, sahají si na některé body na obličejové části a na těle, dělají spojenýma rukama ležaté osmičky. Ne jednotně, každý se svou volbou cviku, ve svém rytmu. Asi po pěti minutách se učitelka ptá: „Už jste připravené?“ Kývají a začíná hodina matematiky, kdy děti vypočítávají, jaké váhové poměry jsou nutné, chceme-li upéci bábovku (na konci vyučovacího bloku ji také pečou). Pět minut ukrojených z „normálního“ vyučování pro cviky tzv. učební gymnastiky. Ztráta času?
Protože si myslíme opak, tj. že můžeme tímto způsobem naopak čas pro učení optimálně zúročit, připravili jsme pro vás karty s popisem jednotlivých cviků. Cvičení je založeno na vědomé práci s propojením naší fyzické a psychické činnosti, které otevírá i vzdělávací možnosti. Cviky tohoto typu mohou připravovat k optimálnímu učení, doprovázet je a završovat.
DOC. PHDR. HANA KASÍKOVÁ, CSC.
Dává mi smysl společně s učiteli přemýšlet o tom, co funguje pro učení, a zkoušet si to. Některé věci jsou komplexní a vyžadují příslušný čas. Podněty, které jsou představené na kartách, jsou sice jen „minutovky“, pomáhají však prostřednictvím fyzické aktivity nastartovat, udržovat a ukončovat učení: a to opravdu není pro výuku málo. Jsou ověřované i vyzkoušené praktiky, objevila jsem si je pro mé žáky a studenty na ZŠ, SŠ i VŠ, objevila jsem si je pro sebe. Byla bych moc ráda, kdyby se tyto aktivity (nebo obdobné) staly součástí vašich výukových stylů – stojí to za to.
MGA. EVA VOLFOVÁ
Je výtvarnice, grafička, ilustrátorka, učitelka výtvarky, autorka edukačních programů, lektorka grafických technik. Vystudovala textilní tvorbu na UMPRUM. Knížkou Kočička z kávové pěny zahájila spolupráci s nakladatelstvím Baobab.
Vyučuje výtvarnou výchovu v ZUŠ Sezimovo Ústí. Podílela se na scénografii edukačního programu Co je divadlo pro Divadlo Oskara Nedbala v Táboře. Usiluje o to, aby výtvarná výchova byla plnohodnotným prostorem pro rozvíjení uměleckého vzdělávání dětí. Má čtyři děti. Žije s rodinou na Táborsku.
Dítě se dobře učí, pokud je na učení psychicky připraveno: má připravené smysly, mozek je nastaven na interakci levé a pravé mozkové hemisféry, organismus je aktivován k učení, „naladěn“ k učení, není v negativním přepětí (distresu).
V průběhu výuky se stává, že koncentrace mizí, smysly jsou unavené, chuť k učení se vytrácí, vznikají negativní emoce (pokud např. dítě v některé úloze selže), případně se objevují i stresové rekce.
Po skončení výuky může přetrvávat únava, a i když už se dítě může věnovat zájmovým činnostem, ještě pořád není schopno se zkoncentrovat na jinou aktivitu, vyrovnává si případné negativní pocity z výuky činnostmi, které ne vždy vidíme jako žádoucí.
Co z toho vyplývá?
Učitel, který svoji výuku staví na základních zákonitostech učení a poznatcích o efektivitě vyučování, rozumí také důležité vazbě mezi pohybem a psychikou. Potom může zařazovat tyto cviky na začátku výuky, v jejím průběhu i na konci.
Takto orientovaných cviků je veliké množství. Vybrali jsme pro vás ty, které